O bibliotecă publică din Silezia Inferioară, situată într-un istoric bloc de locuințe din Wrocław numit „Sub Palmierul de Aur”, este o dovadă incontestabilă că inovația și respectul pentru patrimoniul istoric se pot îmbina cu succes. Designerul polonez Grzegorz Kłoda demonstrează iar, după proiectul bibliotecii din Krasnik, că spațiile de cultură nu trebuie să fie terne și nici lipsite de inovație. Proiectul pentru cei 250 de metri pătrați ai bibliotecii a fost finalizat în 2024 și a cuprins modernizarea „Galeriei de sub Plafon”, a zonei de recepție cu un birou de informații, a vestiarului și a unei toalete adaptate pentru persoanele cu dizabilități. Clădirea, aflată în conservare, adăpostește elemente artistice unice, cum ar fi un plafon proiectat de arhitectul Maciej Kujawski și pictat de soția sa, Anna Szpakowska-Kujawska, precum și compoziții ceramice murale numite „Chmury” („Nori”). Pardoseala diferită și detaliile arhitecturale completează ansamblul, asigurând o ambianță unică în interiorul istoric. Creată acum o jumătate de secol, în timpul erei comuniste, opera de artă a plafonului joacă un rol deosebit de semnificativ. Figurile maronii cu ochi mari albaștri simbolizează realitatea cotidiană, în timp ce siluetele albastre plutitoare reprezintă visele și libertatea. Acest contrast a devenit principiul călăuzitor al proiectului – combinarea tradiției cu modernitatea într-un spirit de coexistență armonioasă între artă și funcționalitate. Evidențierea artei prin tehnologie parametrică Una dintre cele mai mari provocări a constat în reconcilierea a două obiective divergente. Galeria, printr-un design auster, trebuia să servească drept fundal neutru pentru operele de artă prezentate, permițându-le să rezoneze pe deplin. Recepția, piesa de rezistență a instituției, urma să se distingă prin caracterul reprezentativ. Soluția a fost implementarea tehnologiei parametrice – complet modernă, dar extrem de versatilă în ceea ce privește aranjamentul și forma. Inspirația directă a fost preluată din formele moi și organice ale tavanului. Liniile sale dinamice și semnificația simbolică au fost traduse creativ în amenajarea interioarelor, mobilierului și detaliilor. A fost creat astfel un nou nivel de design care aduce un omagiu spațiului istoric, remarcându-se în același timp prin abordarea sa inovatoare. Mobilierul, proiectat pe baza principiilor designului parametric, seamănă cu sculpturi cu contururi fluide și delicate. Acesta interacționează discret cu plafonul și cu „Norii” ceramici, iar formele sale îndeplinesc pe deplin cerințele funcționale: pot servi drept tejghele, scaune, rafturi sau puncte de informare. Alegerea placajului de mesteacăn a fost deliberată – nuanța sa caldă face trimitere la figurile maronii din opera de artă a plafonului, creând o coeziune estetică între trecut și prezent. O nouă abordare a „Palmierilor de Aur” Numele clădirii de apartamente „Sub Palmierul de Aur” a inspirat accente subtile în interior, păstrând memoria istorică și surprinzând în același timp prin prospețimea lor. Palmieri vii împodobesc banca de lângă ferestre, servind ca un decor neobișnuit și o invitație deschisă la relaxare și contemplare. Peretele din spatele zonei de recepție are ca decor modele inspirate din frunze de palmier, adăugând o notă ușoară și exotică. Detaliile din cupru, simbolizând aurul, au fost introduse subtil în accesorii, producând o strălucire delicată care înviorează spațiul. Mobilierul și elementele decorative proiectate în stilul sculpturilor organice dau impresia că au fost întotdeauna parte integrantă a interiorului. Atât lucrările de artă din plafon, cât și „Norii” din ceramică au dobândit noi contexte interpretative. Rezultatul este un dialog atemporal între trecut și prezent, accentuând semnificația moștenirii istorice, deschizând în același timp ușa către inovații ulterioare în locații similare. Iluminatul a reprezentat un alt punct principal al proiectului. Corpurile de iluminat LED liniare, curbate, accentuează liniile delicate ale mobilierului și tavanului, scoțând în evidență natura sculpturală a formelor parametrice. Surse de lumină suplimentare, în culori mai calde, au fost plasate în puncte cheie, cum ar fi deasupra zonei de recepție și în apropierea elementelor decorative, evidențiind caracterul lor ornamental. Acest lucru a creat un efect de iluminare stratificată în care austeritatea corpurilor de iluminat contemporane se îmbină cu ambianța istorică prietenoasă și colorată. Verdeața a fost aleasă pentru a tempera contextul modern, oferind interiorului o senzație de căldură și introducând o notă de natură în spațiu. Funcționalitate în slujba comunității Un obiectiv important a constat în crearea unui spațiu deschis și primitor pentru o gamă largă de vizitatori. Prin urmare, recepția și biroul de informații au fost proiectate pentru a permite o comunicare ușoară cu utilizatorii bibliotecii și cu turiștii. Spațiul a fost complet adaptat nevoilor persoanelor cu dizabilități – pasaje largi, puncte de informare amplasate jos și echipamente specializate pentru toalete asigură confort și libertate de mișcare pentru fiecare utilizator. „Galeria de sub Plafon” deservește diverse funcții dinamice – nu este doar un spațiu expozițional, ci și un loc pentru întâlniri, ateliere și prelegeri. Printr-un cadru neutru, dar frapant – realizat cu ajutorul unui fundal auster și un aranjament flexibil al mobilierului sculptural, parametric – galeria capătă o dimensiune multifuncțională. Factorul „Wow”, ca indicator al succesului Utilizarea tehnologiei parametrice într-o structură monument istoric a fost inițial întâmpinată cu un anumit nivel de precauție. Cu toate acestea, rezultatul final a dovedit că o compoziție atent concepută, cu forme moderne, nu numai că poate evita copleșirea moștenirii culturale, dar poate chiar să-i evidențieze caracterul unic. „Astăzi, pot spune cu certitudine absolută că a meritat. Desigur, a existat un oarecare stres. Am efectuat cercetări împreună cu biblioteca și s-a dovedit a fi un fel de precedent, deoarece, cel mai probabil, nimeni în Europa nu proiectase vreodată interioare parametrice într-o structură atât de istorică. Pur și simplu nu se mai făcuse…,” spune designerul polonez Grzegorz Kłoda. Unul dintre cei mai grăitori indicatori ai succesului proiectului este reacția vizitatorilor. Atât clienții fideli ai bibliotecii, cât și turiștii se opresc adesea în vestibulul galeriei sau la recepție pentru a admira noile forme sau pentru a-și surprinde impresiile în fotografii. Factorul „wow” care însoțește formele parametrice, organice ale mobilierului, contrapuse detaliilor istorice, confirmă că designerii au creat un spațiu interesant din punct de vedere vizual, rămânând fideli contextului său istoric. Modernizarea cu succes a zonei de intrare a deschis calea pentru lucrări suplimentare de renovare în întreaga clădire de 6.000 de metri pătrați. Planurile includ continuarea lucrărilor cu tehnologia parametrică, creând astfel unul dintre cele mai mari modele din Europa de combinare a arhitecturii istorice cu interioare proiectate parametric. Acest proiect reprezintă un exemplu excepțional al faptului că deciziile îndrăznețe de design nu înseamnă neapărat ruperea de istorie și tradiție. Dimpotrivă: tehnologia parametrică, utilizată cu respect pentru elementele de patrimoniu existente, devine un instrument care accentuează și revitalizează acele aspecte care altfel ar putea rămâne ascunse. Foto: Wojciech Januszewski / Tutek Media Distribuie articolul pe: