Designeri români sunt în fața unor provocări la începutul carierei, una din principalele probleme fiind că antreprenoriatul în design este insuficient abordat în învățământul de specialitate. De aceea, dileme precum practica pe cont propriu versus cea într-o echipă extinsă devin subiect necesar de dezbatere și de schimb de experiență, în cadrul unor evenimente precum Business in Design @ Coffee Break Talks, organizat de Natalia Berezovskaia și studioul Creativ Interior. Freelancer în design versus lider de echipă – un răspuns greu de dat Ediția din octombrie a Business in Design @ Coffee Break Talks a vizat o temă necesară designerilor români – „Cum treci de la ONE-MAN-SHOW la o ECHIPĂ de design performantă”, destinată antreprenorilor creativi care doresc să depășească stadiul de freelancer și să construiască structuri funcționale, eficiente și scalabile. Evenimentul a fost conceput ca un spațiu de învățare, networking și inspirație, unde au fost aduse în discuție provocări actuale în industria designului și arhitecturii: lipsa echipelor stabile, dificultatea de a delega, nevoia de leadership și de organizare internă. Astfel, una dintre premisele indicate de participanți a fost că școala românească de design oferă pregătire insuficientă în privința unor concepte precum antreprenoriat, strategie de business, poziționare pe piață ori profil de client. Drept urmare, tinerii designeri se trezesc adesea în situația de a porni pe un drum profesional pe care și l-au dorit, dar la care nu știu cum să se adapteze, din punct de vedere economic. Principala dilemă este dacă să rămână pe cont propriu, ca freelanceri, ori să se angajeze în cadrul unei firme de profil, ambele variante având atât avantaje, cât și dezavantaje. Pe cont propriu, au libertate și vizibilitate mai mare decât ca parte a unei echipe, dar trebuie să acopere singuri toate aspectele unie afaceri. Din pacate, aici simt ei lipsa instruirii în antreprenoriat: odată ieșiți din facultate, nu știu exact de unde și cum să atragă clienții, cum să oferteze serviciile și cum să-și facă strategia de pret, cu alte cuvinte cum să conducă o afacere. Pe parcurs, învață și descoperă răspunsuri în practică și pot ajunge să aibă succes, dar acesta este limitat, comparativ cu ceea ce poate face o echipă întreagă. Și formarea unei echipe implică provocări, de la modul de alegere a colaboratorilor și până la gestionarea concomitentă a relației cu aceștia și cu clienții, dar și a bugetului, care trebuie mereu ținut sub control. De exemplu, externalizarea unor servicii devine necesară atunci când sunt necesare avize din partea specialiștilor cu drept de semnătură (arhitectură, structuri), moment în care pot să apară modificări cu impact asupra bugetului de proiect. O altă provocare este comunicarea cu clienții și modul în care aceștia exprimă cerințele din care derivă stilul, culorilor și, în general, bazele proiectului. Este important ca designerul să înțeleagă dacă clientul urmărește o casă în tendințe ori una raportată la nevoile proprii, iar pentru asta se face apel inclusiv la psihologie, altă componentă pe care designerii spun că nu o abordează școlile de profil. Formatul interactiv al evenimentului a combinat informații relevante, exerciții aplicate și exemple reale din industrie, pe fondul unor discuții autentice între designeri, arhitecți, constructori și producători. Prin prezentări interactive, exemple concrete și exerciții aplicate, discuțiile au conturat pașii esențiali pentru a construi un studio de design interior ori de arhitectură care să funcționeze coerent, cu procese clare și oameni potriviți în rolurile potrivite. Potrivit participanților, cea mai mare valoare a întâlnirii a fost crearea unei comunități unite, în care împărtășirea experiențelor devine sursă de învățare și creștere comună. Business in Design @ Coffee Break Talks este un concept creat și coordonat de Natalia Berezovskaia, designer de interior cu peste 13 ani de experiență în proiecte rezidențiale și comerciale, co-fondatoare a studioului Creativ Interior. Este un cadru deschis, aplicat și interactiv, unde profesioniștii din domeniul designului pot învăța unii de la alții, împărtășesc experiențe reale și găsesc soluții concrete pentru provocările de zi cu zi din industrie. Evenimentul a fost susținut de Sonerg (partener principal), în locația pusă la dispoziție de Concept Hub – spațiu inspirațional pentru discuții și networking. Alături de ei, Stau în Dorobanți, Luminna și ARC Switch au completat experiența cu soluții inovatoare și perspective valoroase pentru industrie, partenri media fiind, printre alții, și Casa Lux. Business in Design @ Coffee Break Talks va continua în 2026 cu noi ediții tematice dedicate subiectelor de actualitate din industrie: colaborări strategice, integrarea AI-ului în design, procesul de vânzare și poziționare, precum și dezvoltarea echipelor creative. Distribuie articolul pe:
Auchan sărbătorește 19 ani cu peste 1.300 de oferte, beneficii speciale MyCLUB și cu premii de peste 220.000 lei
Tendințe în amenajarea băilor, la Cersaie 2025: suprafețe inovatoare, texturi noi, culori cu influențe retro