Arhitectul canadian Frank Gehry – care a marcat arhitectura ultimului secol prin viziunea sa sculpturală asupra arhitecturii și promotor al deconstructivismului – a încetat din viață la 96 de ani, la reședința pe care și-a construit-o în Santa Monica, încheind astfel o carieră remarcabilă, care se întinde pe o perioadă de aproape 70 de ani. Gehry a încetat din viață în urma unei afecțiuni respiratorii intense, potrivit anunțului făcut de un purtător de cuvând al firmei de arhitectură pe care el a fondat-o, Gehry Partners, citat de CNN. Frank Owen Gehry, unul dintre cei mai inovatori din domeniu, s-a născut în 1929 în Canada. La 17 ani, s-a mutat în California, unde a studiat arhitectura, apoi a tudiat urbanismul la Harvard Graduate School of Design. Pe lângă cariera de arhitect, Gehry a fost şi un înalt şi respectat pedagog, el predând arhitectura la universităţi precum Columbia sau Yale. În anul 1989, a primit cea mai înaltă distincție în arhitectură – Premiul Pritzker, ceea ce l-a consacrat drept una din cele mai influente figuri in domeniu și promotorul unui stil prin care a demonstrat că imperfecțiunea poate fi adusă la rang de artă. Frank Gehry – promotorul formelor sculpturale, inspirat și de Brâncuși Clădirile lui Gehry se remarcă prin formele total neregulate, care-și propun parcă să nu aibă niciun unghi drept. Frank Gehry însuşi a afirmat, într-un documentar realizat în 2005, că sursele majore ale inspiraţiei sale au fost sculptorul român Constantin Brâncuşi, arhitectul şi designerul finlandez Alvar Aalto, precum și arhitectul american Philip Johnson. Muzeul Guggenheim din Bilbao / Foto: Profimedia Cea mai cunoscută dintre operele sale – Muzeul Guggenheim din Bilbao – se află în port și seamănă cu o corabie. Are un contur din linii curbe trasate aparent la întâmplare, dar despre care Gehry declara că au fost gândite în scopul de a „prinde” lumina. Frank Gehry se poate lăuda că l-a construit la timp şi perfect încadrat în bugetul iniţial, ceea ce este un lucru rar pentru o clădire de acest fel. Crama Marques de Riscal din Elciego (Álava), proiectată de Frank Gehry / Foto: Profimedia În urma sa, rămân însă o mulțime de alte construcții unice prin formă și prin abordarea volumelor: Pavilionul din Concord (California, 1975), Muzeul de Marină Cabrillo din Los Angeles (1979), mall-ul Santa Monica Place (1973-1979), apoi Muzeul Muzicii din Seattle (SUA) sau sala de concerte Disney Hall din Los Angeles (SUA) ori El Peix din oraşul olimpic de lângă Barcelona. Criticate inițial pentru formele mai mult decît curajoase, clădirile lui Gehry sunt moștenirea sa arhitecturală inconfundabilă și exemplul viu că arta – de orice fel ar fi ea – nu are limite. CITEȘTE ȘI: Arhitectura fără unghiuri drepte: Frank Gehry şi clădirile lui sculpturale Modernism și rustic într-un refugiu creat de Frank Gehry, în Santa Monica 5 crame fabuloase unde vinul și designul spun împreună povești contemporane Distribuie articolul pe: